Uit het onderzoek valt op te maken dat klanten van Fortis zich de meeste
zorgen maken over de situatie op de financiele markten; bijna tweederde
(62,2%) geeft aan zich enigszins tot veel zorgen te maken.
Fortis heeft in een consortium ABN Amro overgenomen en is op dit moment
bezig met de integratie van onderdelen van de bank. Fortis heeft 24 miljard
euro betaald voor de onderdelen van ABN Amro die het overnam, waaronder de
consumenten- bank in Nederland.
Waar Fortis en ING de top twee met bezorgde klanten bezetten, telt ABN Amro
relatief weinig zorgelijke relaties. Klanten van ABN Amro zijn het minst
pessimistisch; slechts 3% zegt zich veel zorgen te maken, en dat ligt onder
het gemiddelde. 40% maakt zich enigszins tot veel zorgen.
Nederlanders met een rekening bij Postbank en Rabobank zijn evenmin
heel bezorgd. Desalniettemin zijn er veel consumenten die zich enigszins tot
veel zorgen maken. ING staat op twee; 50% van de klanten maakt zich
enigszins tot veel zorgen.
De kredietcrisis begon in de Verenigde Staten met huizenbezitters die hun
hypotheek niet meer konden betalen en dat leidde uiteindelijk ook in Europa
tot grote afschrijvingen bij gerenommeerde banken als Credit Suisse en UBS.
De Britse bank Northern Rock zag rijen klanten voor de deur die het
geld van hun rekening kwamen opeisen omdat ze bang waren dat de bank
failliet zou gaan. In Nederland was het vooral ING die in februari de
aandacht op de wereldwijde crisis vestigde, met een afschrijving van circa
900 miljoen euro.
Opvallend is dat juist de bezorgde rekeninghouders het minst geneigd
zijn producten te betrekken van andere banken; het grootste deel wil de
bankzaken het liefst onder één dak blijven regelen. Gemiddeld wil 35% van de
ondervraagden zakendoen met één bank, onder bezorgde consumenten is dat
percentage veel hoger, namelijk 60%.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl